Svar på läsarfråga

"Hej

Ska till Thailand om 10 dagar och tänker stanna i 35 dagar. Måste jag ha visum för att komma in landet eller så kan jag fixa det sen. Tacksam för svar"


Wilda svarar:
För att resa in i Thailand med flyg behövs inget visum- du får 30 dagar gratis vid ankomst. Men, du ska stanna i 35 dagar alltså behöver du antingen besöka immigration office och ansöka om en förlängning eller så ordnar du ett visum i Sverige.

Immigration office ligger i utkanten av Bangkok, jag snackar riktigt långt ut. En taxi-resa från sista BTS stationen Mo Chit. Processen väl på plats tar bara nån timme men det kostar 1900 baht. I ditt fall skulle jag rekommendera att besöka Thailands Ambassad i Stockholm. Just nu är nämligen turistvisum gratis!

Ta med dig inresebiljett, passfotografier och passet såklart så får du ett 60 dagar eller 120 dagarsvisum utan kostnad på 3 dagar vilket kommer spara dig tid och pengar väl i Thailand.

En alternativ lösning jag har hört är att man gör en over-stay, dvs stannar för länge och sedan betalar böter för det. Detta ska tydligen funka, men det kostar pengar och jag uppmanar ingen att göra någon som är olagligt. I värsta fall kan ytterligare straff än böter komma i fråga.

En sidopoäng är att vid en överland korsning in i Thailand från tex Laos bara ger 15 dagars visum numera! Ha detta i bakhuvudet om du backpackar!

Njut av resan och återkom gärna med fler frågor!

Kommentarer
Postat av: Decente

Tack så mycket för ditt svar. Läser din blogg varje dag och njuter av den. Jag har bokat nu en flyg biljett från Bangkok till KL Malaysia. Hoppas att det räcker som bevis att jag tänker lämna thailand inom 20 dagar. Får man 15 nya dagar när man kommer från malaysia in i thailand igen? Är ni fortfarande i Chang mai?? har du några boende tips?? Turer? restoranger?

Tacksam för alla tips

2009-12-02 @ 12:27:00
Postat av: Decente

2009-12-02 @ 12:29:56
Postat av: Wilda

Jaddå, dom frågar inte ens om utresebevis utan man får själv ansvara för att man drar inom 30 dagar. Kommer du landvägen från malaysia blir det 15 dagar, flyger du in får du 30 nya.



Du kan ju annars ansöka om 60 ggr 2 dagarsvisa på ambassaden i STHLM så kan du åka ut ur landet när du vill (inom 60 dar) o sen får du 60 när du åker in igen =)



Ja jag är i Chiang Mai och ska peppra på med mer tips härifrån i nya inlägg =)

Kortfattat är Sabuy GRYMT att bo på, Julies har god o billig mat o massa backpackers att hänga med och Thai Farm Cooking school UTANFÖR stan är grymma på att läara ut matlagning =)

2009-12-02 @ 13:24:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0