Update Bagan

Just nu befinner jag mig i Bagan som ar en av UNESCO:s varldsarvslistade platser. Vi kom hit natten till idag och har hittils inte hunnit utforska de gamla tempelruinerna som ska vara lika imponerande som Angkor Wat (Kambodja). Nagot jag daremot hunnit med forutom de langa bussresorna ar Yangoon, Mandalay och Hispaw. Huvudstaden Yangoon kan mest liknas vid en fusion av Kamandu och Indien. Trafiken ar hetsig, luften till bredden fylld av avgaser och de flesta bilar och traktorer saknar ofta tillbehor som bland annat dorrar, fonster, avgasrenare, motorhuvar.... Ni kan tanka er kaoset. Down town ar nagot mer stadat och gatorna kantas av forfallna hus fran britternas tid. Fran Yangoon reste vi norrut till Mandalay dar vi blev inbjudna till ett tempel. Vi bodde dar en natt och gjorde utflykter tillsammans med munken som bjod in oss som till lika var den nast hogst uppsatta munken i templet. Den lilla byn Hispaw, som ligger nordvast om Mandalay, gjorde starka intryck genom forfallna stupor, en minifabrik (mer ett skjul) dar det tillverkades handgjorda chips och en fantastisk cykeltur och trekk till ett vattenfall. Vi har som sagt rest till Bagan, en av de kandaste sevardheterna i Burma, och kommer agna nagra dagar at att utforska templen. Sorgligt nog maste man betala en intreadesavgift om 10 USD till regimen. Anledningen att jag inte tar upp den politiska situationen i Burma mer, eller Myanmar som vi maste kalla landet, ar av sakerhetsskal. Kort vill jag bara saga att man inte bor aka hit utan att vara upplyst om fortrycket regimen utovar over Burmas befolkning och du bor gora allt for att spendera pengar i den privata sektorn. Vidare tycker jag man ska ta med sig berattelser ut ur landet och anvanda intrycken fran resan hit till att kampa for Burmas frihet. Mer om det nar jag ar tillbaka i Thailand!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0