Lonely Planet topresmål 2010

Lonely Planet är ett namn som ingen av världens ryggsäcksresenärer kan undgått. Guideböckerna fungerar som resbibel för många, särskilt försagångsresenärerna, och dessutom publicerar LP inspirationsböcker på löpande band. Den senaste i skaran är Lonely Planet Best in Travel 2010 som berättar om vilka resmål som kommer vara bäst 2010.

Fast, ärligt talat vet jag inte om jag håller med. Det känns mest som om de snurrat jordgloben och slumpat fram de flesta av länderna.

Här kommer top 10 enligt Lonely Planet
(läs mer om varför LP tycker så här)

1. El Salvador
2. Tyskland
3. Grekland
4. Malaysia
5. Marocko
6. Nepal
7. Nya Zeeland
8. Portugal
9. Suriname
10. USA

Därför håller jag inte med i de flesta valen:
1. El Salvador
- Jo, visst, Varför inte. Men varför på första plats? Att Sydamerika blir allt populärare råder det ingen tvekan om men är verkligen El Salvador absolut bäst 2010?

2. Tyskland - Så gjort. Alla vet att Beerfest är kul för öldrickande tjockisar och att Berlin är nya London. Jag skulle absolut sätta übercoola Berlin på en toplista över storstäder - men är inte Schweiz ett mer utstickande land?

3. Grekland - Med all kärlek till mysiga öar, god mat och varma vindar- och lite har mot fjortis Kos måste jag säga att Malta borde fått Greklands plats. Mysiga Valetta, fina stränder, killer klippbad och inte lika mycket folk. Valet är enkelt.

4. Malaysia- Här håller jag med! Georgetown på ön Penang visade jag ju bild på i förrgår och Borneos dykning och regnskogar är fantastiska!

5. Marocko- Kan inte alla sluta hypa landet som ockuperar Västsahara? Marrakech hit och Marrakech dit, vi pratar om landet som utövar ett ouppmärksammat förtryck mot ett annat land. Detta måste få ett stopp och det kommer inte ske så länge än fler turister ovetandes åker dit! Klicka genast in på Tidskriften Västsahara och uppdatera dig! Sprid vidare! 

6. Nepal - Absolut! Det blir inte mycket vackrare än så här. En viktig punk är dock nedskräpningen av Himalaya. Mängden dumpade PET flaskor från vandrare ökar dag för dag! Köp en hållbar flaska och fyll sedan med kokat vatten från de små serveringarna. Du bör också vara medveten om kvinnornas oerhört utsatta situation. Ska du paddla eller forsränna? Gör då det med Himalayan River Girls som istället för att ge nepals kvinnor sympati ger dem utbildning och arbete!

7. Nya Zeeland - Kanske det, men ingen jättespännande nyhet. Varför inte ta Norge istället? Fjordar, vandring, skidåkning i toppklass, paddling och grym dykning! Go grannlandet säger jag.

8. Portugal - Mer spännande val än Grekland hur som helst! Låt Portugal peta ned Grekland från listan.

9. Surinam - Nu börjar det likna något! Synd att min enda erfarenhet från landet är ett par timmar på dess flygplats under en mellanlandning på väg hem från Tobago - som för övrigt helt klart förtjänar en plats på listan.

10. USA - Kom igen! Varför? Behöver den ledande hegemonin USA mer intäkter? Anledningen att folk gillar NYC verkar ju ändå vara att det är en sådan blandning av folk från andra ställen. Dags att sätta press på jätten i väst inte ge dem mer pengar genom turism. Fram för Kanada istället!

Vad tycker ni? Jag kan ju bara hoppas att boken innehåller mer inspirerande tips än så...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0