Plugg...

Igår hade jag inte tid att uppdatera bloggen eftersom jag hade en deadline för en analys inom ekonomisk globalisering. Ni förstår säkert att plugget måste gå först!

Uppsatsen handlade hur som helst om effekterna av utländsk direktinvestering inom 3 olika geografiska områden baserade på tre artiklar. Det är tidskrävande att analysera data och fakta men samtidigt mycket intressant. Det har gett mig ökad förståelse för ojämn utveckling och vilken roll utländsk direktinvestering spelar i det.

Områdena som jämfördes var Indien, Centraleuropa och Indonesien. Särskilt intressant var att läsa om Indien och jag minns skillnaderna mellan industrialiserade och software beroende Bangalore och Hyderabad jämfört med byarna i Tharöknen där getuppfödning var en huvudsaklig sysselsättning. Att det förekommer så stora regionala skillnader inom ett land är både fascinerande och skrämmande. Jag frågar mig återigen om det kapitalistiska systemet med frihandel är lösningen? Jag tror i stor utsträckning tvärt om. De länder som redan är utvecklade tjänar givetvis på systemet eftersom de kan utnyttja det bland annat genom handelsvarukedjorna som tillåter att produktion förläggs i u-länder.

Något annat jag reflekterat över är att jag själv blivit duktig på att utnyttja systemet. Det kapitalistiska systemet medför skillnader i lönenivåer. Eftersom jag slitit hårt i Sverige och arbetat har jag tjänat ihop pengar. Dessa pengar har jag nu tagit med mig till Asien och kan, eftersom min köpkraft är större här än hemma, njuta av restaurangmat, utflykter, shopping jag inte kunde gjort hemma.

Frågan är om detta är fel? Jag ägnar mig åt att suga rikedomar ur Sverige och placera dem i Asien istället för i den svenska marknaden. På så vis bidrar jag till den thailändska ekonomin. Moraliskt sätt känner jag mig ofta tveksam av någon anledning. Fast samtidigt känner jag att vistelsen här och mina tidigare resor i stor utsträckning ökat min förståelse inför de ämnen som avhandlas i min kurs. 

Jag skulle kunna skriva en bok om detta... 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0