Bangkok tips: Asok

Asoke (stavas ibland med e på slutet ibland inte) är ett riktigt trevligt område. I Exchange Tower finns det välkända gymmet True Fitness. Synd att jag är för tattig för att orka betala för att träna där... pinar mig istället med jogging utomhus. Men se det som ett tips! I samma hus finns ett Starbucks på markplan- inte stans mysigaste men om du absolut behöver en skinny latté så! På bottenvåningen finns ett par hyfsat billiga restauranger också.


(Asok söndag eftermiddag= dött. Songkran snart dessutom dvs många lämnar stan. Jag tror även demonstrationerna gör att fler väljer att åka.)

Följer du Exchange Tower runt på utsidan hittar du soi 16 med Coffee Alley en liten bit in. Detta café är toppen vilket jag skrivit om tidigare. Kaffe, gratis internet och laddning för datorn, prisvärt té i kanna men maten är lite si och så desvärre.


(Coffee Alley soi 16 utifrån. Du sitter inne i AC eller i deras mysiga trädgård.)

Ytterliggare längre in finns restaurangen Kuppa med bra brunch enligt några polare till mig. Jag har inte hunnit testa än! Sedan har du restaurangen Balée Lao(s?) som vid mitt besök sög. Kycklingen i curryn var så gott som rå... Inredningen är dock väldigt fin. Men, med tanke på hur dyrt det är så är det inte okej med rå kyckling. Vet dock folk som varit där och blivit nöjda.

På soi 14 ligger superpopulära restaurang Suda. Nästan alla "expats" äter där och visst är det gott. Perfekt ställe att ta med förstagångs Thailand resenären. Stället är "lagom skitigt" för att kännas thai med rent och kryddfattigt nog för känsliga västerlänningar. Ni fattar när ni kommer dit, hehe.


(Här har vi Suda på soi 14.)

Vid Asok korsar BTS linjen MRT:n (tunnelbanan) vilket är smidigt. I Interchange Tower (med nedgången till MRT:n) finns ett par caféer också. Annars har du det vanliga utbudet av "you want suit??", gatukäk... Dessutom ligger tyvärr soi Cowboy (= girly bars och äckliga gubbar) här också men det är bara en liten gränd som man lätt kan unvika. 


(Aldrig problem att hitta taxi vid Asok hur som helst! hehe)

UP-DATE!!
Sara tipsar om ännu fler grymma ställen vid Asoke! Tack Sara!
Asoke är ju mina hoods så här kommer lite fler tips:

Soi 16:
restaurang Sweet 16 (typ mitt emot foodland) har GRYM thaimat. Ägaren bakar även supersmaskiga kakor och efterrätter. Äter nästan alltid här. Deras röd curry med tomater och and är fab!

Mitt emot Kuppa ligger det bästa massagestället och det heter sabai Rroom.

Fortsätter du en bit in på soien kommer du till en bar som heter bar 23. En konststuderande och jävligt skön thaisnubbe äger det. Väldigt opretto, schyst inredning i form av second hand-prylar, mycket unga konstärer, fotografer etc och de spelar oftast ska. Stängt måndagar.

Vid Foodland liger även Long table som är en grym bar med härlig utsikt och god sunset-meny. Deras thai-tapas är nam namn. Inredningen är cool. Lite dyrt (thaimått sett) men väl värt ett besök eller 2.

Soi 21 har inte så mycket att bjuda på förutom en bra tandläkare - Bkk Smile. De är duktiga och pratar bra engelska.

Soi 22 - gata med många restauranger, massageställen, hotell och barer. Dock inga roliga barer utan mest "gubbe som vill hitta billiga thaibrudar-barer" Det finns en isbar där som heter Titanuim men där har jag aldrig varit. Kan dock tänka mig att kyla ner mig där snart då det börjar bli vääääldigt varmt.

Soi 23 - här ligger klubben Narz som är grym. Har öppet till kl 05 och på övervåningen spelar de oftast rnb och hiphop och bjuder ibland in grymma kända djs. Undervåningen spelar tecnoaktig musik och annan skit. Narz är bra att åka till när Rca stänger (Rca - gata men en massa klubbar och barer)

Ha alltid id med när ni ska ut på klubbar i BKK!! (Det Sara säger om ID stämmer verkligen, är du 75 får du visa ändå! Dessutom är det oftast 20 årsgräns, i alla fall på RCA).

Det var lite om Asok men det finns såklart ännu mer grejer i det området! Nått särskilt område i Bangkok ni vill höra mer om? Eller har du nått favoritställe du vill tipsa om?

Kommentarer
Postat av: Sara

Asoke är ju mina hoods så här kommer lite fler tips:



Soi 16:

restaurang Sweet 16 (typ mitt emot foodland) har GRYM thaimat. Ägaren bakar även supersmaskiga kakor och efterrätter. Äter nästan alltid här. Deras röd curry med tomater och and är fab!



Mitt emot Kuppa ligger det bästa massagestället och det heter sabai Rroom.



Fortsätter du en bit in på soien kommer du till en bar som heter bar 23. En konststuderande och jävligt skön thaisnubbe äger det. Väldigt opretto, schyst inredning i form av second hand-prylar, mycket unga konstärer, fotografer etc och de spelar oftast ska. Stängt måndagar.



Vid Foodland liger även Long table som är en grym bar med härlig utsikt och god sunset-meny. Deras thai-tapas är nam namn. Inredningen är cool. Lite dyrt (thaimått sett) men väl värt ett besök eller 2.



Soi 21 har inte så mycket att bjuda på förutom en bra tandläkare - Bkk Smile. De är duktiga och pratar bra engelska.



Soi 22 - gata med många restauranger, massageställen, hotell och barer. Dock inga roliga barer utan mest "gubbe som vill hitta billiga thaibrudar-barer" Det finns en isbar där som heter Titanuim men där har jag aldrig varit. Kan dock tänka mig att kyla ner mig där snart då det börjar bli vääääldigt varmt.



Soi 23 - här ligger klubben Narz som är grym. Har öppet till kl 05 och på övervåningen spelar de oftast rnb och hiphop och bjuder ibland in grymma kända djs. Undervåningen spelar tecnoaktig musik och annan skit. Narz är bra att åka till när Rca stänger (Rca - gata men en massa klubbar och barer)



Ha alltid id med när ni ska ut på klubbar i Bkk!!



2010-04-12 @ 08:52:05
Postat av: Anonym

Tack Sara!

Grymt! Jag la till dem i mitt inlägg =)



Sitter du möjligen inne på fler tips?

2010-04-12 @ 10:09:11
Postat av: Sara

Bara säg till vad du vill ha tips om så.. :)

2010-04-13 @ 06:49:53
Postat av: Ylva Östergren

Tycker om det du skrivit! Spännande att se en del fina grejer och inte endast det vanliga sakerna som man kan läsa om varenda dag. ;)

2010-11-29 @ 14:29:32
URL: http://jade.se/reseguide/new-york

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0