Mae Sot och demokratirörelsen

I Mae Sot trivs jag så otroligt bra. Staden är ganska liten men ändå finns så mycket samlat här. Framförallt finns så många inspirerande och engagerade människor. Mae Sot är sanneligen en knutpunkt i demokratirörelsen för Burma.

I en gemensam strävan förenas människor med så väldigt olika bakgrunder. Tillsammans skapar de ett alternativ till förtrycket. Vad som sker här är ett tydligt exempel på påverkansarbete underifrån. Jag är tacksam över att få träffat så många personer som brinner lika mycket som jag för att förändra världen, eller i alla fall en del av den.

Många lever illegalt i Mae Sot och riskerar bland annat deportering. Ändå väljer de att kämpa vidare. De unga burmesiska kvinnorna jag träffade idag på SCYB var tydliga exempel på detta. Målmedvetenheten och styrkan i dessa tjejer är stark- de är Burmas framtid. 

2010, i år alltså, är det val i Burma, det måste ni som följt min blogg (eller dagsmedia överlag...) veta om redan. Dessa val kommer inte genomföras på ett rättvist sätt. Det internationella samfundet måste agera nu. Vi måste på ett tydligt sätt visa att vi inte accepterar juntans agerande!

Så många riskerar allt för demokratirörelsen i. Nu är det hög tid att EU och resten av världen backar upp dem! Sprid info, gå med i Svenska Burmakommittén, skriv brev till riksdagen eller din lokalpolitiker. Det är nu det gäller.

Ställer du upp?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0