Thailändska marknader

Kanske är det bara ovana? Nej, jag tror inte det. Efter så många månaders resor runt om i Asien har jag inte vant mig vid de vidriga lokalmarkanderna. Jag ska inte ta i för hårt, flera är jättebra, eller rättare sagt delar av dem. Jag handlar grönsaker, frukt, currypasta- you name it utan problem. Bästa lunchen hittar man på den lilla lokalmarknaden nära vår gamla lägenhet i Bangkok. Men. Köttavdelningarna är fruktansvärda. Flugorna hopas, det stinker och värst av allt: levande djur plågas.

Fiskar i små baljor till exempel. På många markander säljs husdjur som valpar, kattungar, kaniner från små små burar. I Mae Sot hittade vi något nytt: levande paddor i "avokadonät". Kolla noga på bilden i det röda nätet:



Jag tycker inte det finns någon ursäkt. Vill man äta paddor kan man kanske ha ihjäl dem innan man tar de till marknaden? Ett alltför extremt sätt att hålla maten färsk på... Visst, det finns inga kylskåp osv jag förstår svårigheterna men det ursäktar inte lidandet dessa djur utsätts för!

Vad tycker ni?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0