4 saker jag saknar från Bangkok

Att jag saknar Bangkok har de flesta i min närhet hört så att det räcker och blir över. Och därför övergår jag till att deklamera faktumet här. Några frågar exakt vad det är jag saknar och det är svårt att sätta fingret på men här kommer en liten lista!

1. Staden i stort
Hur kan man inte älska en stad som verkligen lever? Där du kan hitta precis allt, åtminstånde i någon variant, och som har ett myllrande folkliv till skillnad mot sega Stockholm? Jag tycker Bangkok är vackert även om de sociala klyftorna naturligtvis är betydligt tydligare här. Mixen av folk, variationen mellan stadsdelarna och en allmän positiv vibe gör att detta är en stad att flytta tillbaka till. Och längta till.


Foto: Wilda Nilsson

2. Grym gatumat
Fy för äckliga Mc Donalds och dyr mat på ICA men tummen upp för färsk thaimat för mindre än 10 kr direkt på gatan i Bangkok. Studentlivet blir ju så mycket roligare när man inte lever på nudlar. (Höhö, eller? Nudlar, fattar ni?)




Foto: Wilda Nilsson

3. Utelivet

Det spelar ingen roll vilken typ av uteliv du letar efter. Bangkok krossar allt. På klubbarna är stämningen bättre, drickan billigare och det finns en mängd olika typer av klubbar. Skybarer 10 tals våningar över marken eller en billig öl på en platsstol på trottoaren nedanför. Ge mig!




4. Kommunaltrafiken

SL tabbar sig om och om igen. Snöhalka, lövhalka, inställda avgångar och förseningar. Bangkoks skytrain är däremot grymt! Och funkar lite som sight-seeing också när man glider fram ovan mark (i dubbel bemärkelse) och spanar på stan. Kompletterande tunnelbana, bussar, flodbåtar och klongbåtar gör transporten the kommunal way superlätt. (Moppetaxi och vanlig taxi finns också i rikliga mängder till billigt pris!)



Frågan är inte om, utan när jag flyttar tillbaka igen. Nästa höst verkar troligt!


Bangkok bloggar att drömma vidare genom sålänge:

Bangkokinfo för riktiga konkreta tips av folk med sjuk pejl på Bangkok. Festkvällar med personerna bakom denna blogg blir ALLTID succé. Dessutom grymma bilder. En av killarna bakom är fotograf, på riktigt då alltså.

Next Station Bangkok för kul uppdateringar med en twist. Myntade kategorin Can, Canske och Cannot som jag tänker copycata ännu mer när jag flyttar tillbaka. Schysst folk bakom bloggen också!

Lola May för skådespelardrömar och BKK ur ungt vardagligt perspektiv.

Ging och Malée för vettiga kommentarer kring thainyheter och nice för ö-livs älskare.

Bananas in Bangkok för musik och uteliv the indie way. De har flyttat hem, men klicka tillbaka och läs!

Cheeze Magazine för Bangkok Streetstyle.

Bangkok med barn hos In My Shoes och någon mer än mig som gillar TREK- cyklar och bor i Bangkok hittar ni här.



Kommentarer
Postat av: Karin

ohja kommer bli grymt:)) men vet tyvärr inte så mkt om Bangkok.. vad tycker du? vi hade nog tänkt lyxäta på nån av hotellets fina restauranger:) hardu tips? är ju inte där så länge men..

Hoppas du har en fin fredag:)

kram

2010-12-10 @ 12:33:19
URL: http://karinolofsson.se
Postat av: Anonym

Allt bra idag sötnos? =)

2010-12-10 @ 15:51:47
URL: http://alinah.se
Postat av: Emelie

Fin sida du har! Har du designat den själv? Om inte, var hittar man isåfall designen du använder? Tack :)

2011-05-08 @ 10:55:16
URL: http://smsalåna.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0