Debattinlägg om Nepal för FN Stockholm

Jag har precis skrivit klart mitt debattinlägg till Stockholms FN Förbund:s blogg gällande kvinnors situation i Nepal och behover av att lösa denna problematik. Jag säger till när den publicerats.

Här kommer ett smakprov sålänge:

Situationen för majoriteten av Nepals kvinnor är ohållbar. Idag marginaliseras nepalesiska kvinnor, särskilt från de lägre kasterna, inom flertalet områden. Traditionella maktstrukturer bibehålls i så väl samhället som hushållet trots att vissa lagändringar gjorts på senare tid. I enlighet med FN:s konventioner gällande eliminering av all diskriminering av kvinnor (CEDAW) och resolution 1325 (UNSCR 1325) skall detta inte förekomma eller ha någon möjlighet att fortgå. Nepal ratificerade CEDAW år 1991 och saknar en nationell aktionsplan gällande resolution 1325. Detta anser jag, Wilda Nilsson ordförande för den ideella föreningen Fokus Asien, i förlängningen bidrar till att underminera kvinnors redan utsatta position.

Jag brinner för nepalesiska kvinnors rätt till självbestämmande- gör du?

Besök gärna Fokus Asien på www.fokusasien.com och bli medlem gratis!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0