För och nackdelar med att studera/ plugga på distans

Jag läser på distans som de flesta av mina läsare säkerligen redan förstått. Nu har det gått mer än ett halvår sedan jag började och jag tänkte därför bjuda på en lista med 3 för och nackdelar med distansplugg som kanske kan hjälpa er som funderar på detta studiesätt. "Snart" är det ju dags att ansöka inför höstens studier!

Allt är såklart baserat på mina erfarenheter och upplevelserna skiljer sig från universitet till universitet. För att klargöra så läser jag vid Högskolan på Gotland just nu. Samhällsgeografi A i höstas och B kursen nu. Hur som helst rekomenderar jag verkligen att ta chansen att läsa på distans utomlands!

Fördelar

När du läser på distans är du själv ansvarig för att allt arbete blir gjort- men, det är bättre strukturerat än när man studerar på campus. Varje vecka har du en tydlig planering och en inlämningsdag. Superlätt att pricka av och inte missa att läsa/ lämna in något!

Du slipper salstentor. Istället gör man så kallade "hemtentor". Dessa är visserligen längre och kanske svårare men eftersom jag inte tror på undervisningsmetoden att trycka in allt i huvudet inför tentat och glömma det passar detta utmärkt!

Du kan läsa var du vill i världen så länge det finns internet och du inte har några obligatoriska träffar på kursen. Jag har inte det och har som ni vet tagit plugget med till Asien.


Nackdelar

Bristen på lärarledda lektioner/ seminarier och föreläsningar kan göra det svårt att veta vad i all kurslitteratur som är viktigast.

Jag upplever det som att man får läsa mer text. Det går inte att luta sig tillbaka och anteckna vad läraren säger.

En stor portion självdiciplin krävs för att klara distansstudier- värt att tänka på särskilt om man ska plugga i utlandet!



Var dricker du ditt pluggkaffe/ té? Jag har hunnit med Bangkok, Chiang Mai och Pai hittils!

Nästa vecka flyttar vi in i älskade Laos! Du hänger väl med på resan? Klicka gärna in min blogg på Bloglovin så missar du inget!  Förresten kommer jag tipsa om de bloggar jag följer snart =)


Kommentarer
Postat av: Virginia

Var kul att få en liten inblick i hur det är att läsa på distans. Jag tror inte jag skulle kunna läsa en stor kurs på distans då jag har lätt för att göra andra saker i stället för att plugga... Haha! ;) Vad pluggar du för något?

2010-02-19 @ 13:49:49
URL: http://viggin.blogg.se/
Postat av: Linnea

Hittade din blogg för ett tag sedan genom att ha läsa några av dina artiklar på BP. Måste säga att jag tycker den är riktigt bra. Intressant läsning, fina bilder. Sen att jag om ca en månad ska på en tripp i SOA gör de hela ännu bättre att få lite tips :)



Kul också att gör det jag fundera på till hösten. Just att plugga på distans från utlandet, roligt att få lite insikt i det :)

2010-02-19 @ 19:24:21
Postat av: emma ce

Intressant att läsa!

Jag studerar just nu "vanligt" på universitetet men har hittat en tvåårig distansutbildning som jag är så otroligt sugen på att söka till. Min rädsla är att jag bara kommer sitta hemma hela dagarna och aldrig träffa någon annan människa. Å andra sidan kan man ju alltid gå till ett bibliotek och sitta där eller liknande. Den där självdisciplinen kan jag ibland ha svårt med, men studerar man något man tycker är kul blir det kanske lättare.. :)

2011-03-09 @ 20:38:05
URL: http://emmasetta.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0