Effektiv morgon på Thai Embassy i Vientaine

Denna morgon har vi varit supereffektiva. Jag tänkte berätta allt genom en bilddagbok.

Here goes:


Vi gick upp tidigt (07:00) och åkte direkt iväg mot den thailändska ambassaden här i Vientaine. Målet var att skaffa ett nytt turistvisa för Thailand. Vi får förhoppningsvis 60 dagar till gratis. Då behöver vi inte göra någon visa- run eller åka till ett annat land innan vi åker hem. Vi har kommit fram till att det blir svårt att plugga i Laos och lägenheterna är dyrare i Vientaine än i Chiang Mai. Suck. Vi åker nog "hem" till Thailand inom en vecka.


Utanför ambassaden var det så här lugnt åt ena hållet. Vi står således längst bak i kön, hehe. Folk köar utanför innan ambassaden öppnar. Var här i god tid med andra ord. De öppnar 8:30. Köp inte en blankett eller visa- service av toutsen utanför. Vi hade skrivit ut innan från hemsidan men uppdaterade blanketter finns gratis inne- ta dem. Du ska ha med 2 passfoton och en passkopia. Har du inte finns båda utanför och kopieringsservice inne på ambassaden. Vi hade allt redan =)

Processen var snabb för oss som köat. Vi fick nummerlappar och allt gick raskt. Imorn efter kl 13 kan vi hämta upp passen. De som kom senare fick ingen nummerlapp och ingen visste var man skulle hämta... var där i tid så slipper du strul!


Vi tomtade vidare till Posten där jag skickade en bunt viktiga papper till Sverige. Fick betala hutlösa 87 kronor i porto! Jag känner mig ruinerad ;) Men, om ansökningarna går igenom får jag tillbaka det och mer!


Vi promenerade sedan runt och spanade på koloniala byggnader som fransmännen lämnat efter sig. Som ni vet finns det även en Triumfbåge här. Dock är det långt ifrån lika fin som den i Paris!


"Chéna tjena" (höhö) välkomnades vi av utanför Scandinavian Bakery.


Årets första och enda semla! Scandinavian Bakery säljer dem för ca 12 kronor! Värt! Lite torr kanske men ändå. Tillsammans med bagel och varm choklad blev detta en nice brunch. Nu ska jag skicka in veckans uppsats.

Vad har ni gjort en morgon som denna?

Samtliga foton: Wilda Nilsson

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0