Vad gör jag just nu i plugget?

Jo, jag studerar urbaniseringen i Paris under mitten av 1800 talet. Jag ska lyfta fram och problematisera olika aspekter av denna. Ett faktor är utbyggnaden av infrastrukturen som blev en följd av den nya kapitalistiska produktionsordningen som ju överbelastade den gamla infrastrukturen. Här kommer ett klipp ur uppsatsen jag jobbar med. Observera att det är ett sk "work in progress" och inte perfekt formulerat någonstans!

För att ta ett steg tillbaka i diskussionen kunde tiden också vinna över rummet genom den förbättring av infrastrukturen som skedde mellan 1850- 1870. Enligt Harvey (2006) byggdes järnvägen kraftigt ut och anslutande vägar byggdes och/ eller förbättrades. Även telegrafsystemet växte stort och underlättade handeln när kommunikationen plötsligt gick snabbt och effektivt både nationellt och internationellt. Något Napoleon III dock misslyckades med var utbyggnaden av den maritima infrastrukturen.

Någon mer som lär sig något spännande en måndag som denna? Och, ni vet väl att jag gärna svarar på frågor om distansstudier, särskilt på högskolenivå!


Foto: Wilda Nilsson

Dagens Paris är fortfarande en stad av ljus och förlustelser precis som den blev efter Haussmanns inverkan!

Som en parentes kretsar allt kring Frankrike tycks det som. Christopher sitter med ett par thaitjejer och snackar franska just nu. Det händer ofta i Thailand att studenter sänds ut för att prata språket de studerar med oss utlänningar. De ställer intervjufrågor som "var bor du" och liknande. Vi snackade engelska med några på Swensen's i Bangkok. Synd att min franska är "begränsad" för att uttrycka mig generöst...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0