Drottninglandet

Om det är något jag önskar jag inte missat när jag var hemma mellan förra resan och denna så är det Drottninglandet. Fotograf Elin Berge fotade under 2008 thailändska kvinnor i norra Sverige som flyttat dit för att leva med svenska män. De bor i "Drottninglandet" som området mellan Villhelmina, Dorotea och Fredrika kallas. Tom Kha Gai, kycklingsoppa med kokosmjölk, är i princip en nationalrätt i Sverige, namn som Lisa är inte längre vanligast i blåbärsskogarna och glesbygden konverterar till buddhism

Jag hade gärna velat se utställningen på Hasselblad Center i Göteborg i våras. Beskriver bilderna fenomenet djupare? Många thailändskor flyttar till Sverige för att kunna tjäna mer pengar för att försörja sin familj som ofta kommer från fattiga delar i nordöstra Thailand enligt Berge. Drottninglandet som fotobok kan köpas här.

Kärlek eller ekonomi? Eller en kombination? Frågan är svårt och svaren kluvna. Framförallt är frågan väldigt aktuell särskilt nu när jag studerar migration. Men, något som bland annat konstateras i SIDA- rapporten Migranter på den internationella arbetsmarknaden: Globaliseringens förbisedda hjältar av Bhargavi Ramamurthy är att remitteringar (pengaförsändelser) från immigranter som jobbar i utvecklade länder är av stor betydelse för utvecklingen på lokal nivå inom ett hushåll i ursprungslandet.

Jag har skrivit klart en fråga till hemtentan där jag reflekterar över artiklarna  ”The Structuring of Feeling in Ghanaian Transnational Families” av Cati Coe, Consuming the transnational family: Indonesian migrant domestic workers to Saudi Arabia” av Rachel Silvey samt Living Transnationally: Somali Diasporic Women in Cairo av Mulki Al-Sharmani. 

I min reflektion har jag berört effekter som påverkar det transnationella hushållet och dess medlemmar, från samhällets syn på emigrering och problemen som uppstår vid integration vidare till hur främst kvinnor aktivt strävar mot att förbättra sin familj situation. Jag har diskuterat kring och ifrågasatt de traditionella könsrollerna som återfinns i dagens samhälle och påvisat hur kvinnor vinner på att delta i lönearbetet. Dessutom har jag reflekterat över de emotionella effekter som drabbar medlemmar i transnationella hushåll och om huruvida emigrering verkligen är nödvändigt. Slutligen har jag reflekterat över skillnaderna i barnuppfostring i Ghana jämfört med västländer.

Nästa steg blir att dyka djupare i Migranter på den internationella arbetsmarknaden: Globaliseringens förbisedda hjältar av Bhargavi Ramamurthy.



Foto: Jag Motiv: Bumesiska munkar nära Mandalay


Kommentarer
Postat av: Leia ♥

Du gillar att resa? =)

2010-01-13 @ 10:15:07
URL: http://leiabloggar.blogg.se/
Postat av: Wilda

Ja =)

2010-01-13 @ 10:32:46
Postat av: natta

hellu, har du lust att vara med i min lilla "undersökning" frågan är röker du?

2010-01-13 @ 11:21:33
URL: http://natalies.se
Postat av: Emmy

gå in på min blogg och rösta på vilken frissa jag ska ha! :) Kram

2010-01-13 @ 17:25:56
URL: http://lillaems.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0