Jag älskar måndagar

En av de grymma sakerna med att plugga på distans är den plötsligt uppkomna kärleken till måndagar! Jag kan ta sovmorgon, äta en lyxig frukost i lugn och ro (müsli, mjölk och brutalt mycket färska jordgubbar) i en solig trädgård medan jag lyssnar på min senast köpta platta av Moby för att sedan börja plugga när jag känner för det. Helt enkelt det perfekta sättet att börja veckan.

Nu suktas jag inte sant? Jag tror dock att måndagsskräcken håller alltför många i sitt grepp i onödan. När man sitter hemma mitt i vintern är det inte lika kul med måndag det vet jag men jag vet att det går att göra morgonen roligare! För det första, om man lägger sig i tid på söndagen och inte försöker "dra ut på helgen" orkar man upp lite tidigare. Ja, det var det jag sa, gå upp lite tidigare! Då hinner du duscha, vakna till och äta frukost i lugn och ro.

Frukosten är nyckeln enligt mig. De flesta äter veckans mysigaste frukost på lördag eller söndagmornarna men jag tycker man ska göra det på måndagen istället! Köp hem färskt bröd eller varför inte baka på söndagen, köp massa olika pålägg och pressa egen juice på söndagen (eller köp Brämhults...). Se till att du har gott té eller kaffe hemma och inte pulver/ tépåse utan löst.

Kanske kan du dessutom komma överens med chefen om att börja 8.30 på måndagar istället för 8.00? Beror ju på typen av jobb visserligen. Fast, på måndagar tycker jag inte Sverige vaknar till liv på jobbet förrän efter nio-kaffet ändå...

Och seriöst, lyssna på Moby ("Lift me up")! Bättre musik för att peppa igång veckan finns inte.



Med färska blommor blir allt också lättare...



Jag gillar dessutom snygga anteckningsblock. Det är alltid skönt att brainstorma lite med sig sig på måndagen och kludda ned idéer och projekt för den kommande veckan. Blocken på bilden köpte jag på MBK i Bangkok för ca 15 kr för båda!

Hur ser din måndagsmorgon ut? Vad är ditt bästa tips?


Kommentarer
Postat av: Anonym

Du har så rätt!

Nu är den fina headern +länk på plats. Tack!

2010-01-18 @ 08:48:07
Postat av: Anonym

varför jag hatar, tec måndagar, är för att jag är så vaninnigt morgontrött. är inte kapabel till nånting på morgonen, får krya ur sängen släpa/stressa till jobbet och ja haha det är plågsamt

2010-01-18 @ 09:04:24
URL: http://karinolofsson.se
Postat av: Hillevi

Ja, visst blev det snyggt, rent men ändå personligt!?

Varsågod, ta två! ler

2010-01-18 @ 09:41:53
URL: http://ihuvudetpahillevi.blogg.se/
Postat av: kristina

Måndag morgon......Gäller att gilla läget. Barnen på förskolan tycks inte ha någon förståelse för att måndag är något annat än övriga dagar. Alltså full fart som vanligt

Kram mamma

2010-01-21 @ 16:39:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0