Läsarfråga om Indien

Hej!

Jag har läst din suveräna tågguide här nu under kvällen. Toppen! Saken är den att jag troligen kommer åka på volontärresa till Goa i maj och jag tänkte åka själv en vecka (om en vecka räcker) efter det och vill då gärna åka till Varanasi och till Agra (se Taj Mahal) för att sen åka till Delhi. Grejen är den att jag undrar om du tror att det är säkert för mig att resa som ensam tjej? Träffade du/ni några ensamma västerländska tjejer som tågluffade?
Och en fråga till: Kommer tågen ofta så man slipper boka utan kan köpa biljett direkt på station?
1000 tack i förskott! :)

Tack så mycket för beröm! Kul att den kommer till nytta! 

För det första kan man väl säga att det går på en vecka. Det går men blir nog inte särskilt bra. Har du däremot 10 dagar blir det perfekt. Att resa med tåg från Goa till Dehli tar över ett dygn. Till Agra från New Dehli är det ett par timmar och från New Dehli till Varanasi är det 17 timmar om jag inte minns helt fel.

Gällande säkerheten så tycker jag absolut du kan åka själv. Jag har träffat tjejer som tågluffat själva och dessutom finns det vagnar som enbart kvinnor får åka i. Den största risken på tåg är att bli av med prylar. En bloggkompis fick hela handbagaget snott när han vände sig om för att fixa med den stora ryggsäcken. Jag har däremot aldrig blivit av med något... Vanlig försiktighet räcker!

För de långa resorna måste du köpa biljett innan skulle jag säga. De enda biljetterna man köper direkt på plattformen är second class (aka boskapsvagn, hehe). Goa- New Dehli är en väldigt populär sträcka så boka så långt innan som möjligt. Till Agra går det många tåg och eftersom det bara är några timmar kan du ju ta vilken klass som helst egentligen. Till Varanasi var det heller inga problem att köpa biljett dagen innan. Se bara till att du vet från vilken station du ska åka.

Jag har inte varit i Agra men har hört mycket dåligt om stället. Det är här man blir lurad och bestulen som värst, bara så du vet. Fast jag vill absolut inte skrämma dig från att åka! Om du redan är i Goa skulle jag så tidigt som möjligt köpa Dehli- biljetten. Resten skulle jag nog ta allt eftersom. I värsta fall kan du ta buss till Agra. Det måste gå tåg direkt från Agra mot Varanasi utan att behöva åka till Dehli igen. Köp dig en Trains at a glance så fort du kommer dit eller fråga där du ska volontärarbeta!

Ha en grym resa och namaste!


Foto: Wilda Nilsson

Ni vet väl att ni hittar fler av mina Indienguider på Backpacking.se?
Goa- Arambol
Hampi
Bundi och Udaipur

Resan mellan Hampi och Mandu

Och gillar ni mina artiklar får ni gärna kommentera under dem! Givetvis är frågor alltid välkomna =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0