Tentavecka

Det var länge sedan jag uppdaterade något om plugget känner jag!

Just nu är det tentavecka... inte en 3 timmars sittning utan vid distansstudier drar man ut på det till en hel vecka. Vi läser bland annat om sociala geografier, rum och identiteter. Det är intressant men svårt att sammanfatta. Intersektionalitetsprincipen hjälper till att ge en multidimensionell bild av maktrelationer och thirdspace- perspektivet gör det möjligt att ta flera identiteter i beaktning samtidigt.

Appropå utbildning såg vi just filmen An Education som var fin och tänkvärd. Något tänkvärt är också faktumet att kvinnor presterar bättre i skolorna överlag i Sverige men är ändå underrepresenterade bland professorerna och tjänar mindre överlag. Det är inte en tanke som motiverar en hårdpluggande tjej. Det ska löna sig att plugga!

För att sätta det i perspektiv till det jag studerar: En av mina identiter är kvinna och som kvinna är jag i viss utsträckning marginaliserad i arbetslivet. En annan identitet är svensk. Det är något jag upplever som en fördel så att säga. Intressant det där. Hade jag däremot varit en mörkhyad, homosexuell, funktionsnedsatt kvinna hade jag fått uppleva marginalisering på ännu fler plan. Detta kan vi inte acceptera! Jag vill inte leva i ett samhälle där grupper exkluderas såväl socialt som ekonomiskt. Jag upplever detta i min identitet som kvinna, upplever du dig marginaliserad vid något tillfälle? På en viss plats? Med vissa personer?


Foto: Wilda Nilsson

Något som däremot motiverar är ett skype- möte som jag är bokad för om nästan exakt 24 timmar! Hoppas verkligen det leder dit jag vill!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0