Läsarfråga om visum, mygg och svenska kontakter

Jag har en till fråga angående visum, har hört att man måste resa ut ur Thailand för att få förnyat visum, typ var 60e dag eller vad det nu var... låter minst sagt lite krångligt. Hur har du gjort, vet du något om detta?
Svar: Detta med visum är lite krångligt men jag gör ett försök: ett visum måste du ansöka om i förväg. Om du bara flyger till Thailand får du en stämpel som tar dig in i landet och ger dig 30 dagar att vara där men det är inte ett visum.

Vid distansplugg kan man heller inte få studentvisum då det kräver plugg på ett thailändskt universitet. Vad som återstår är då turistvisum. Just nu är det gratis! Ansök på ambassaden i Stockholm och ansök om 2 entrys. Då får du 2 x 60 dagar. Åk ur landet dag 60 så slipper du trassel. Du kan åka över gränsen till Kambodja, Laos, Burma eller flyga nånstans. Du kan åka direkt tillbaka igen och börja på dina nya 60 dagar eller så passar man på att se ett land till!

Du kan även förlänga visumet på immigration office i både Bangkok och Chiang Mai. 1900 baht köper dig 30 dagar extra och du kan göra det rätt många gånger men allt kräver att du redan har ett turistvisum. När dina dagar gått ut kan du ansöka om nytt thailändskt turistvsum tex i Laos (Vientaine) då är det också gratis med 2 x 60 nya dagar. Tänk på att vara där TIDIGT då det blir lång kö. 2 passfoton behövs också, och köp inga dokument utanför allt finns inne i ambassaden. (Står touts utanför och hävdar att man behöver köpa papper av dem).

Jag tog turistvisum 2 x 60 dagar från Stockholm. Stannade 60, förlängde 30 sen till Burma (i 2 veckor). Tillbaka till Thailand och 60 nya startade. Ut till Laos och söka 2 x 60 visa, nu är jag på de första 60 =)

UP- DATE: Tur och returbiljett behöver visas upp på Ambassaden. Antingen har du en man kan boka om (gälller oftast bara inom ett år) eller så köper du en skitbillig utresa med www.airasia.com till dit det är billigast, hehe. Sen kan du kasta den eller nått.

UP- DATE 2: Enklaste visa-run från Chiang Mai är till Laos. Laos är dessutom ett underbart land =)

Hur gör du med säkerheten hemma, jag tänkte på din laptop... Jag funderar på hur säkert det kan vara att lämna sin laptop hemma, lite jobbigt att dra den med sig hela tiden liksom...
Svar: Jag lämnar den hemma om jag inte ska plugga på ett café. Sen är det ju skillnad mot att bo i en lägenhet utanför stan eller på ett sunkigt guesthouse i gamla stan med öppna fönster. Man får känna sig fram. Enligtm in erfarenhet är västerlänningar väldigt klåfingriga. En bekant fick alla värdesaker stulna av en kille han reste och delade rum med. Han tog allt en dag och stack... Men gå på magkänsla och var försiktigare på turistorter skulle jag säga. Lämna inte saker i typ enkla bungalows osv... men det äsger sig självt =)

Jag har läst att det i många lägenheter ingår städning och tvättning, vad tycker du är det något som du rekommenderar att man har? Och hur är det med luftkonditionering, är det ett måste hela tiden eller under vissa perioder på året?
Svar: I min lägenhet i Bangkok var det en obligatorisk städavgift så det var inte mycket att göra. Plus att då fick någon annan en inkomst. Ärligt talat var det ganska skönt att fokusera på plugget och slippa vardagsgrejset ibland. Sedan gillar jag nog bäst att vara ifred utan nån annan som river runt... beror på lägenheten helt enkelt. jag skulle inte leta upp en städerska om huset inte hade det. Nu har jag det inte.

Jag vill säga nej, du behöver inte men under de varma månaderna. Fy fan vad det suger just nu. särskilt som att lägenheten inte är "tät". Lite AC och kylan åker ut utomhus. Drar supermycket energi, förstör miljön och kostar asmycket. AC:n kan lätt fyrdubbla din elräkning... Fast, det är galet svårt att koncentrera sig i värmen... egentligen passar Thailand bäst okt- början av mars sen rusar temperaturerna upp. Bangkok är alltid varmt och fuktigt såklart =)

Just det: viktigt med el. Priset från government är 3,5 - 4 baht/ unit. Vissa hus tar ut så mycket som 15 baht/ unit och då blir det snabbt superdyrt! Kolla detta noga!!

Jo jag måste fråga en sak om mygg, är det verkligen så att man bör ha långbyxor på sig på kvällen, om man inte vill få tusen myggbett på benen? Läste det någonstans... Och har du några bra tips på åtgärder i kampen mot myggen? :P (typ myggmedel, rökelse mm)
Svar: Nja alltså det beror på. Vissa kvällar om man är tex i en trädgård med massa vattenpölar/ dammar är det väldigt mycket mygg men inte så farligt som folk får det att låta som. Bor man högre upp i höghus så är det mycket färre mygg dessutom. Finns nån form av rökelse och starka myggmedel, låt inte det stoppa dig. Om du inte är jätteallergisk eller nått såklart! Jag har aldrig långbyxor. Fast runt jul är det vinter i Chiang Mai så då vill man ha det för att det blir kallt på kvällen.

Hur ser väggkontakterna ut, passar svenska kontakter?
Svar: Yep, bara att sparka i dem. Eller ibland är det inte runda hål utan avlånga fyrkanter. En adapter kostar 30 baht (7-8 kr) på Khao San Road men de kanske inte passar alla. Passade inte min data sladd, den för typ 20 spänn gick fint men oftast behöver man ingen alls. Släpa inte med nått hemifrån...

Kommentarer
Postat av: Linnea

Weeeeiii tack för alla svar!!! Det där med visum har jag läst massor om men ingen som lyckats förklara det så smidigt som dig! Men hur tusan gör man då om man bokar en biljett till Thailand, fast inte vet när man vill åka hem...? Ambassaden vill väl se en biljett med returresa för att man ska få ett visum?



Tusan jag skulle nog kunna åka till Thailand helt utan att behöva vrida om mina sovtider, min dygnsrytm är nämligen helt vriden just nu! LOL



Mvh Linnea

2010-03-23 @ 04:41:46
Postat av: Magdalena

Hej Wilda!

Mycket bra och enkelt förklarat det där med visum...jag har också innan haft svårt att förstå allt!! Jag har också ett turistvisa med två inrsor. Har ännu inte bestämt mig om jag ska förlänga med 30 dagar, eller ej! Men det var skönt att man isåfall kan fixa det i Chiang mai=) Kan även tillägga att man endast kan skicka sin visumansökan till Ambassaden i Göteborg, för Stockholm tar inte emot post längre!! När du har gjort visa runs, var har du då åkt? Kan du rekommendera det billigaste och enklaste sättet med utgångspunkt från Chiang Mai?



Linnea:

Ja, man är tvungen att ha en tur- och retur biljett för att ansöka om turistvisum. Men genom att boka en ombokningsbar hemresa så kan du ju ändra hemresa hur enkelt som helst för en liten avgift!!



Mvh

Magdalena

2010-03-23 @ 07:45:25
URL: http://blixten87.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0