B- uppsats om Burma, hjälp mig avgränsa!

Sitter och pluggar på Stadsbiblioteket och har sprungit på ett "problem". Jag har för mycket att skriva om så jag måste avgränsa ämnet ännu mer. Skitsvårt tycker jag som alltid vill få med allt!

Jag har delat upp mitt material och det jag skrivit tills nu i två delar. Egentligen kunde jag skriva en uppsats om varje tror jag. Den stora frågan är vad jag ska välja?

Jag behöver verkligen lite inputs från er nu så en kommentar vore väldigt uppskattad!
 
1. De förväntade effekterna av projektet- detta blir ju "förutsägelser" baserade på rapporter osv. Lite har redan påverkat tex fiskare som inte längre får verka i området där gasen hämtas, hur militären kräver bensin av de lokala fiskarna och hur de får muta sig ut ur hamnen. Land som blivit konfiskerat utan ersättning och miljö som redan är påväg att förstöras. Liksom det tidigare projektet med pipelinen till Thailand som resulterade i brott mot de mänskliga rättigheterna- detta lär upprepas vid detta projekt också.
 
2. Geopolitiskt/ internationella relationer: vilka länder har intressen i Burma, hur inverkar Kina som har exklusiva rättigheter på Shwe Gas Reserv, hur påverkar Indien (look- east policyn), Ryssland Bangladesh, Thailand och ASEAN osv. Hur inverkade Kinas veto i FN i januari 2007 (http://www.un.org/News/Press/docs/2007/sc8939.doc.htm) och vad är den burmesiska resursdiplomatin. 

Ett eller två? Jag kan inte ta båda för jag har får inte skriva mer än 20 sidor!    

Kommentarer
Postat av: Anonym

1:an!!!!!

2010-05-10 @ 21:22:35
Postat av: Freedomtravel

Lite svårt när man inte är insatt, men det verkar definitivt vara för mycket för en B-uppsats! Hur skulle du formulera frågeställningarna?



1:an låter mer som en frågeställning. 2:an låter som massor av frågeställningar. Blir kanske lite knepigare... Om du inte kan förtydliga frågeställningen lite...

2010-05-10 @ 21:43:09
URL: http://www.freedomtravel.se
Postat av: Ferferi

Oj vad svårt då båda var superintressanta. Men jag skulle nog säga två då det intresserar mer ut en internationell synvinkel. Även om jag personligen hade funnit det mer intressant med ett så hade jag tänkt långsiktigt och valt två. Låter det logiskt?

2010-05-10 @ 23:37:02
URL: http://blogg.veckorevyn.com/ferferi/
Postat av: Wilda

Tack för bra tankar allihop! =)

Jag läser vidare och inser att jag kan avgränsa ännu mer. Vi får se vart det hela slutar!

2010-05-11 @ 11:38:22
URL: http://wilda.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0