Dagens möte avklarat

Mötet på Skatteverket idag är nu avklarat. Snart kommer jag äntligen få igång mitt egna företag! Tyvärr var det hela lite tomtigt. Vad säger man när Skatteverkspersonal svarar: men det vet inte vi på frågor om skatt och hänvisar till vad andra besökare berättat?

På ett nyföretagarmöte kanske man kan förvänta sig att den man pratar med vet namnet på några bokföringsprogram? Eller vet om artikelskrivande är 6 eller 25 % moms? Det var ju lite därför jag gick dit. Att de däremot inte ville tipsa om vad jag kan göra avdrag för kanske jag förstår men känns inte det lite sniket? Tydligen finns ingen sådand lista att tillgå heller.

Hur som helst fick jag med mig en hel lunta med papper så jag får väl läsa mig till allt själv!



Nu är det dags att dyka ned i kurslitteraturen igen!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Skatteverket får inte hjälpa dig med bokföringen, trots att skatteredovisning och bokföringen är så nära sammankopplade. Du kan titta lite hos bokföringsnämnden istället.

Bilder i texter är alltid 25 % moms (om du ska sälja sådana). 6 % moms är det på tidningar, du säljer dock inte en tidning utan en skrivtjänst så jag gissar att det är 25 % på dina artiklar också.

Tänk på att om du får 100:- för en artikel går 25 % bort i moms, 30 % i egenavgifter (14 % för dig då du är ung, en vad du kallar blå tabbe ;)) och sedan ca 30 % i kommunalskatt. Om dom nu rekommenderar ett avdrag kanske det inte skadar...

2010-05-11 @ 17:17:31
Postat av: Göthe

Göthe var undertecknad förresten.

2010-05-11 @ 17:18:41
Postat av: Ferferi

OJ Göthes svar gjorde mig ännu mer konfunderad. Att starta företag verkar minst sagt inte lätt. Du kanske kan ge oss en guide sen Wilda på hur du gjorde? Jag tror vi är många därute som hade varit intresserade!

2010-05-11 @ 20:03:34
URL: http://blogg.veckorevyn.com/ferferi/
Postat av: Göthe

Nej tyvärr är det ganska så krångligt. Det viktigaste tror jag är att man läser på innan hur det går till med bokföringen, moms- och skattebetalningar och alla regler hit och dit. Försummar man detta och kommer på det vid nästa deklaration eller revision skapar det mycket jobb och oro, tillika är det brottsligt.

Man kan alltid anlita en person som bokför åt en men då blir det ännu mindre pengar kvar av resultatet, och det är fortfarande du som är redovisningsansvarig... Nåja, vi kan talas vid någon gång om du vill ha lite tips, sommarkvällar ska inte spenderas med skatter, bokföring och byråkrati =)

2010-05-11 @ 20:14:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0