Foreign Affairs Council conclusions on Burma/Myanmar

Jag sitter just nu och läser Foreign Affairs Council's (FAC) slutsatser om Burma som publicerades 26 april i år som samlar EU:s gemensamma ståndpunkter. Svenska Burmakommittén ser positivt på vad som fastslagits och jag håller med. Sedan är det en annan sak att flytta orden från pappret om omvandla dem till handling.

Enligt dokumentet ska en delegation sändas till Burma för att samtala med såväl regimen som andra berörda parter och intressegrupper. Dessutom åberopar man vikten av fria och rättvisa val liksom att de politiska fångarna måste släppas. Sanktionerna kommer förlängas minst ett år. Vidare stöttar man Quintana's (FN:s specialutsände) och uppmanar juntan att samarbeta med honom för att få ett slut på den humanitära krisen och brotten mot de mänskliga rättigheterna som sker i Burma.  

Du kan läsa hela rapporten här bland annat! Som PDF finns den här!

Nu börjar jag på riktigt med att skriva min B- uppsats som kommer handla om Burma. Mer specifikt kommer jag undersöka hur Myanmar- China Crude Oil Pipeline Projects (Shwe Gas Project och Trans- Burma Oil Corridor) troligen kommer att påverka landet.

Bild skapad av: Wilda Nilsson


Kommentarer
Postat av: Ingrid

sv: du är superduktig!

2010-05-04 @ 19:12:57
URL: http://lillsiz.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0