"Högertrafik på cykelbanorna" DN 3 maj 2010

Jag har precis läst en skön debattartikel skriven av PM Nilsson, vd för Newsmill, i DN. Cyklisterna har tillsammans, genom någon form av kollaborativ demokrati, mer eller mindre tagit över Stockholms gator. Inte tagit över rent så, men genom att visa att vi vill cykla och vi tänker inte flytta på oss så kommer förhållandet för cyklister i stan förbättras. Artikelförfattaren belyser särskilt att det nu inte bara är folk som målar blommor på ramen som cyklar utan tidigare högerväljare ser också nya klarheter från sadeln.

Den sköna piken i slutet: "Bilisterna är det mest synd om, mindre vetande, som rökare ungefär." - PM Nilsson, DN Kultur s. 5 3 maj 2010.

Visst är det skönt att veta att man kan påverka? Och visst vill vi inte att vårt ekologiska fotavtryck ska bli så stort? Ta cyklen till jobbet idag, nu gör ju till och med högern det.



Är det inte passande att jag köpte mig en ny cykel i Chiang Mai? Förresten, jag undrar hur det skulle funka att bojkotta bil i, säg, 3 månader bara för att se vad som funkar och vad som failar? Sedan kunde man skriva en rapport/ artiklar och givetvis blogg om det under tiden... Nån som är pepp?

Kommentarer
Postat av: Ferferi

Jag åker ändå inte bil här! Taxi måste jag ta ett par ggr i månaden dock då metro inte går på natten och det känns lite risky att ta cykeln hem mitt i natten. Så räknas det?

2010-05-03 @ 15:07:28
URL: http://blogg.veckorevyn.com/ferferi/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0