Afghanistankonferens- The Missing Link

Veckan har gått oerhört fort och slutreflektionen blir att jag önskar jag kände att jag lärde mig så här mycket varje vecka. Tack vare Svenska Afghanistankommitténs och ENNA:s arrangemang "The Missing Link- Supporting state- building in Afghanistan" fick jag en betydligt djupare insikt i situationen i Afghanistan och vad landets behov är.

Jag fick möjlighet att prata med intressanta personer så som Magnus (Senior Political Advisor/ First Secretary på Svenska Ambassaden i Mazar-e-Sharif), Mohammad (afghansk journalist), Makhfi (afghansk journalist hon också) och Svenska Afghanistankommitténs programsekreterare Chris bland andra.

Nu är jag extremt inspirerad för att påbörja uppsatsskrivandet! Inte C- uppsats ännu på ett tag men väl en liten (15 sidor) om "Samhälle och politik i dagens Centralasien". Mitt ämne är pressfrihet, journalisters situation och medias roll i Afghanistan.

Att höra ögonvittnesskildringar från journalisterna som jobbat i provinser utanför Kandahar var såväl skakande som intressant. Och detta var bland annat vad onsdagen på Kanadas Ambassad gick ut på. Utöver det såg vi Afghan Chronicle, en mycket bra dokumentär om medias roll i Afghanistan.

På universitetet har vi lyssnat på föreläsningar om handelsavtal, Mongoliets politiska situation och dagens Xinjiang. Och så har jag jobbat också såklart. Igårkväll hann vi med ett vernissage som jag berättar mer om sen plus lite TP- spel. Självklart var vi allihop helt värdelösa i princip (förövrigt, extremt mycket västeuropa/USA frågor. Snedvridet som alltid. Suck.)


SAK:s bild från konferensen! http://www.sak.se/

Förresten är det snart Afghansk Filmfestval i Stockholm!

Kommentarer
Postat av: Solli

Hej Wilda!

Läste precis din kommentar, vad kul att du ska till Paris :-)

När exakt kommer du och hur länge sa du vara här? Ska du plugga här?

Ja, självklart vill jag tillbaka till St Germain, det är mitt mål ;-)

kram!

2010-11-13 @ 15:47:23
URL: http://sollis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0