Jag pratade med Lars Ohly om Burma igår

Föreställningen på Orionteatern igår var minst sagt tänkvärd. Svensk vapenexport är alltför omfattande och lagarna långt ifrån så skärpta som de skulle behöva vara. Sedan var de två rollfigurerna skildringar av båda "sidornas" ytterligheter. Fredsaktivisten vs den själviska kapitalisten, jag hoppas gymnasieungdomarna som ser föreställningen reflekterar kritiskt kring hur dessa båda framställs. Och inte dömer alla utifrån rollerna. Även om de såklart existerar.

Hur som. Efter föreställningen följde en paneldebatt med Lars Ohly, Anna Odell (konstnär) och Per Sigmundsson (ledarskribent på SvD). Mycket intressant och Ohly gjorde ett väldigt bra jobb men debatten låg inte direkt utanför hans "comfort- zone" så det kan inte varit så svårt för honom. Anna hade ett par bra poänger med sitt ifrågasättande om individen. Per däremot gjorde ju bort sig åtminstånde formulerade han sig klantigt och fick det exempelvis att låta som om alla på jorden skulle kunna få samma standrad som väst i längden utan att vi behöver göra avkall på vår standrad.

Också intressant var diskussionerna om maktstrukturer och hur det är många som drar sig för att kritisera saker på tex sin arbetsplats av rädsla för att det skulle hindra ens egna möjligheter. Nu talar jag inte om att bara "klaga" utan allvarligare fall än så.

Slutligen hann jag få ett par ord med Lars Ohly efter debatten där jag frågade honom vad vänstern ska göra i Burmafrågan nu efter valet (Burmas val då uppenbarligen). Han sa att han skulle vidarebefodra min mejl liksom materialet från PeaceWorks till Hans Linde och andra experter! Toppen, hoppas nu verkligen han håller vad han lovade!


Foto: Wilda Nilsson, Utanför Mandalay i Burma

(För övrigt ställer jag ut fotografier från bland annat Burma på Ung Salong i Södertälje. Mer info finns här!)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0