Mongoliet, den 16:e sovjetiska rådsrepubliken

Jag har alltid varit fascinerad av Mongoliet men alltid varit mer kunnig gällande tex Snöleopardens situation, Djingis Khan och bruket av hästar snarare än 1900- tals historia. Pinsamt att erkänna kanske men nu är det åtgärdat! Tur att jag orkar nörda vidare på Centralasienkunskapen och kan efter en fet tentafråga konstatera att Sovjet var så inflytelserikt att man elakt kan kalla Mongoliet för den 16:e rådsrepubliken. Mongoliet stöttade Sovjet lojalt under andra världskriget dessutom.

Kritisera detta kan man på många punkter men man måste betänka valmöjligheterna som stod till buds. Kina eller Sovjet. Pest eller kolera med andra ord... Att premiärminister Tsedenbal på 50- talet lyckades suga ut dem båda är en prestation däremot, hehe. Men från 1965 sitter Mongoliet återigen i mamma- sovjets knä.

Jag hoppas verkligen jag tar mig till Mongoliet en vacker dag. På en motorcykel via den tibetanska högplatån hade inte varit helt fel om man inte tänker på miljön... (Vad är värst förövrigt, att flyga ARN- Mongoliet eller köra en terrängmotorcykel samma väg?) Har varit sugen sen jag såg en fet sådan med gigantiska packlådor parkerad utanför ett favvohak i Chiang Mai för ett par år sen.

Och så var jag vilse i min drömvärld för kommande resor igen...

Under en vandring i Nepal såg jag kanske ut som skit men nog fan var jag lycklig. Föreställ er en schysst motorcykel parkerad i bakgrunden bara!


Kommentarer
Postat av: Freedomtravel

Mongoliet är definitivt värt ett besök! Själva tog vi tåget dit :)

2010-11-02 @ 20:29:41
URL: http://www.freedomtravel.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0