Armenien: En fusion av Asien och Europa med en sovjetisk touch

Sällan har jag besökt ett land och blivit så förvirrad. Kanske skulle man tänka sig att det krydd- och sopdoftande kaoset i New Delhi skulle snurra till det? Eller allt som är så totalt annorlunda i en Stockholm vs Bangkok fight? Men icke.

Fusionen mellan Asien och Europa, öst och väst, Sovjet och Rom är svår att få grepp om. Trots att själva utbytet jag åkte på var extremt dåligt organiserat och innehöll ganska värdelösa moment var det underbart att få en inblick i en del av världen jag aldrig tidigare satt en fot.

Yerevan, alltså Armeniens huvudstad, har otroligt mycket att bjuda på. Pampiga byggnader, klyschiga sjungande fontäner, häftig utsikt uppifrån Escade mot Ararat (ni vet, berget där Noaks Ark sägs ha strandat), onekligen frisk tillgång på för billig vodka, gott vin, grymma pubar och skönt nog inte ett enda donken i sikte. Här käkas det Shwarma istället!

En rejäl samling dagsutflykter finns också att göra, eller längre om man har tid. Armenien har extremt häftig natur, mycket intressanta historiska lämningar i form av tempel, kloster och annat samt en vacker insjö (Sevan Lake).

Jag har fått grymma nya kompisar i Yerevan och jag kommer absolut åka tillbaka. Säkerligen när jag sicksackar mig genom Mellanöstern och Centralasien. Just nu sticker det i magen av längtan att åka till Palestina, Jordanien, Syrien, Libanon och Iran!

Kika på bilderna nedan och vill ni ha mer kan ni gärna besöka min Flickr!

Och just det, snart dyker jag förhoppningsvis upp på P3 Planet igen med en guidening runt i Yerevan, Garni och Geghard!


The Academy i Yerevan. Foto: Wilda Nilsson


Republic Square, Yerevan. Foto: Wilda Nilsson


Utsikt från Escade. Foto: Wilda Nilsson

Vill ni höra mer om Armenien? Internettillgången var det dålig med på internatet där vi bodde men snart är jag hemma. Sitter på flygplatsen i Prag just nu!

Kommentarer
Postat av: Anonym

inget av det var rätt men berättar inom kort:)

2010-10-07 @ 11:04:41
URL: http://karinolofsson.se
Postat av: Freedomtravel

Intressant rubrik, som faktiskt gör mig riktigt intresserad av Armenien! Tycker du att det är ett ställe värt att besöka? Är det ett land som är svårt att resa i?

2010-10-07 @ 20:16:29
URL: http://www.freedomtravel.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0