Roadtrip i Baltikum



Från vår roadtrip i Baltikum. 10 dagar långt i öst sökandes efter rester från Sovjets tid. I de nedlagda kärnvapenbaserna, djupt in i skogarna, fanns det för inte så länge sedan nog sprängkraft att förgöra världen. Hotet från öst var minst sagt påtagligt. Nu finns de tomma hangarerna kvar och påminner om undergången som aldrig blev av för att citera Peter Handberg.

Övergivna, halvfärdiga hus vittnar om en tillväxt som stannat av. Öde. Dött. Och på många håll i de östra delarna- en känsla av hopplöshet. Kontrasterna mellan Tallinn och landsbygden, mellan västra och östra Lettland och det stora gapet mellan Estland och Litauen. Ändå är det så vackert på något sätt. Att jag hyser en outsinlig fascination för kontraster bidrar till att jag anser resmålet perfekt.

Ett paradis för UE- fantaster. För Urban Exploration är Baltikum något av ett Mecka. Ta en titt på bilderna så förstår ni:





















Vill du se fler? Klicka in på min Flickr!


Kommentarer
Postat av: Freedomtravel

Ödesmättade bilder! Jag har varit i Baltikum (alla länderna) ett antal gånger. Men bästa upplevelsen var faktiskt när jag tågluffade genom länderna på 90-talet. Vi kände en tjej i Lettland och hon tog med oss ut på landsbygden och hem till släktingar och vänner. Det blir alltid en helt annan upplevelse och gav mig ganska tidigt perspektiv på vår överdådiga lyx här i väst... Nu skulle jag kunna tänka mig att åka genom länderna med husbilen, gärna också till St Petersburg där jag inte har varit. Får se när det blir av...

2010-09-12 @ 14:34:50
URL: http://www.freedomtravel.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0