HM:s och andra klädtillverkares mörka baksida...

LO-TCO Biståndsnämnd anordnar lunch och samtal med författarinnan till boken "Bomull".

Det går inte att tillverka billiga kläder av dyrt material. Den ekvationen tycks ju förklara sig själv tydligt nog. Eller?

Textilarbetare i länder som Kambodja, Bangladesh, Uzbekistan och Kina tjänar väldigt lite. Barns deltagande i bomullsplockningen i diktaturen Uzbekistan hindrar dem från att gå i skolan under skördetid. Naturen är också en av dem som betalar priset som gör att Sveriges så kallade modebloggare kan hylla HM till skyarna. Aralsjön är både förgiftad och så gott som uttorkad.

För ett par veckor sedan köpte jag boken "Bomull" som berättar den solkiga historien bakom den vita bomullen. Därför blev jag glad när jag såg att författaren och journalisten bakom boken, Gunilla Ander, bjudits in för ett samtal om bomullsindustrins baksida av Marie Ende och LO-TCO Biståndsnämnd.

Det vita guldet, tidigare ett drivmedel för slaveri och kolonialism, idag innebär det postkolonialism samt brott mot de mänskliga rättigheterna.

Tid: Torsdagen 20 januari, 11.30 - 13.00

Plats: Estniska huset, restaurang Ester, Wallingatan 34, 1 tr, Stockholm

Eftersom LO- TCO i samband med föreläsningen bjuder på lunch vill de veta hur många som kommer.

Anmäl dig senast tisdag den 18 januari till Margareta Gadefelt: [email protected], 08-796 28 87
Om du är vegetarian eller har någon allergi, vänligen uppge det när du anmäler dig.

Välkommen!


Kommentarer
Postat av: Linda i Indien

Hej! Jag heter Linda och är 11 år gammal.

jag har läst i din blogg och du skriver väldigt bra =D

Jag och min familj är i Indien nu och ska vara det under ett halvår, jag går i en svensk liten skola här. Jag har en blogg där jag skriver om våra äventyr och sådant! =D

om du vill kan du kika in och kolla lite! :)



www.mivilinda.wordpress.com



kram från Linda i Indien

2011-01-12 @ 17:02:04
URL: http://mivilinda.wordpress.com
Postat av: chloe

hej wilda! För längesedan gjorde du en header till mig, en gööörsnygg en. Där detstod Cheer & 3 bilder p mig, vet inte riktigt om du minns!

I vilket fall som helst, så har jag gjort en ny design fast i min gamla design hade du gjort så det var som en linje mellan texten & katogerierna, kalender, presentationen och det dära. Hur får jag bort det? vore jätte tacksam för svar!

2011-01-15 @ 10:28:13
URL: http://chloees.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0