Stockholms Universitet är en administrativ lekstuga

På Stockholms Universitets Ekonomisk- historiska institution fungerar administrationen uruselt så här i början på terminen. Det är pinsamt att en av mina närmsta vänner som tillika är extremt en begåvad och motiverad student på grund av universitetets slarv i administrationen riskerar att inte få läsa sin C- kurs.Andra studenter antogs och registrerades men fick sedan ett mejl med "tack, men nej tack". För många blev antagna och pengarna räcker inte. Någonstans i administrationskedjan blev det fel vilket resulterar i effekter som i sin tur givetvis landar i ansiktet på peppade studenter. Visst, denna incident kan tyckas liten mer för mig var det droppen som fick den omtalade bägaren att välta helt och hållet.

Jag tycker det är rent ut för jävligt när stora erkända universitet på något sätt tycks luta sig tillbaka på tidigare meriter. Och sedan komma undan med det.

Från Kulturgeografiska institutionen på Stockholms Universitet fick jag under hösten höra från en studievägledare (som inte tycks arbeta kvar) att det ju "klingar finare med en examen från oss jämfört med Högskolan på Gotland".Många studenter väljer alltså att ta C- kursen i sitt ämne på SU.

Orientaliska institutionen bjuder även dem på obehagliga överraskningar. Uttrycket "administrativ lekstuga" i rubriken är ett direkt citat från en av timlärarna. Studenter ska inte behöva vänta i mer än 3 veckor (15 arbetsdagar) på att få tillbaka tentor. Inför uppsatsen fick vi ingen form-mall utdelad trots att det var en A- kurs och studenterna inte nödvändigtvis läst på universitet innan och då vet hur man skriver uppsats. Att sedan lärarna (särskilt Mats Lindberg som är fantastiskt duktig) brinner för sitt ämne kommer i skugga av alla administrativa problem.

Högskolan på Gotland däremot har hjälp mig med allt. Jag har läst två mycket bra kurser (samhällsgeografi A och B) där läsanvisningar, instruktioner och annat alltid fanns tillgängligt online och i tid med endast ett par undantag. Om något strulade kompenserades vi studenter med extra tid, hjälp eller annat.

Via Högskolan på Gotland kunde jag söka, och fick, ett stipendium på 30 000 kr. På Stockholms Universitet känns samhällsvetenskapliga studier (särskilt Centralasienkunskap) extremt underprioriterat och få eller inga möjligheter finns för stipendier på grundnivå.

För min C- uppsats som jag nu ska göra fältarbete har jag fått feedback på mitt ämne från framtida handledare mer än ett halvår innan jag ens börjat på kursen (samhällsgeografi C). Professorer och andra lärare har varit extremt flexibla och låtit mig göra det mesta och få ut det mesta av min utbildning. Och självklart har det varithårt plugg, distansstudier är i min mening mer betungande än campus- studier men också desto roligare och flexiblare.

Det är dags att inse att namnet Stockholms Universitet inte längre är den kvalitetsmärkning det en gång var. Framförallt tycker jag det är dags för arbetsmarknaden att inse detta och ta reda på mer noga vad utbildningar från mindre universitet ger studenterna för kompetens. För en sak är säker: på grundnivå har Högskolan på Gotland hittills utklassat Stockholms Universitet . Jag kan inte annat än hoppas på att master-utbildningarna på SU sköts på ett bättre sätt.

(När jag läste samhällsgeografi var detta min vanliga skollunch. Distansstudier innebar för mig ett extremt värdefullt kulturutbyte och dessutom utvecklades jag genom att ta del av en ny kultur och andra tankesätt.)

 


Kommentarer
Postat av: Daniel

Ja, för egen del slutade mina studier på HGO i ekonomisk ruin. Så det beror väl på vad man jämför med. I dag presenterade Riksrevisionen sin lista och det där blev det i alla fall bottennapp - igen ska man väl tillägga. Du har ju bloggat om det tidigare.



http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4301006



Så om det är som du skriver att HGO utklassar SU på grundnivå blir jag närmast mörkrädd! Visst det är klart, jag har väl aldrig gjort mig några falska illusioner om SU beträffande "kavlitetsmärkning" men så har de sällan på senare i år hamnat särskilt högt på listorna heller. Det är väl Karolinska eller Uppsala som gäller i så fall.



Sen är väl ett utbildning mer än en bokstav på ett papper från ett visst lärosäte. Det är lite "vad man gör det till" som du själv skrivit tidigare (fast under rimliga gänser vill jag då gärna tillägga). "Frihet under ansvar" är nämligen en populär devis från gotland som gärna också blir en förevändning för allehanda underlåtenhet.



Så heja Wilda!

2011-01-19 @ 17:28:37
Postat av: Wilda

SV: Tack för kommentaren :D

Ser absolut din poäng, tror de flesta uni behöver en känga då och då samt att alla kan förbättras. Inklusive Gotland! Jag kan ju bara peka på vad jag personligen sett på institutionerna jag läst vid och dessutom platsar jag personligen perfekt under devisen "frihet under ansvar" =)



Jag var rädd när jag såg de där listorna innan jag började läsa på HGO men upplever inte att min studiesituation förbättrats alls på SU. Snarare tvärt om. Iofs kommer tentorna sjukt snabbt från internet hindi kursen och de har dessutom ordnat min kursplats i Varanasi till våren så undantagen lyser med sin närvaro även på SU.



Som vanligt tror jag inte på mängdlösningar utan alla måste hitta vad som passar dem bäst =) Men, nu finns mina argument också att ta i beaktning när man utvärderar vad man vill få ut av sin utbildning osv!



2011-01-19 @ 17:53:27
URL: http://wilda.blogg.se/
Postat av: Åsa

Hej!



Jag skulle bli jätteglad om du ville maila med mig om all fakta du bara kommer ihåg/vet om Burma.

Sådant som är bra att tänka på, vad man ska undvika, viktiga delar med mera.

Samt hur man får tag på visum dit.

Tacksam för svar/Åsa Säll.

2011-01-27 @ 11:02:02
URL: http://asaz.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0