Vad är egentligen välstånd?

UNDP (United Nations Development Programme) listar länder efter ett HDI index som jag i och med min utbildning granskat nära många gånger. På sätt och vis är dessa tabeller högst abstrakta. Självfallet intressanta, vettiga, grund till utformning av utvecklingsdiskurser och så vidare men likväl svåra att egentligen greppa. En utvecklingens billboardlista liksom.

Men välstånd på riktigt. Vad är det? UnderbaraClara gjorde mig oventandes tjänsten många författare gör. Att snabbt och enkelt sammanfatta ens funderingar i skrift innan man lyckats göra det själv.

Välstånd är att ha sina ideal och erbjudas möjligheten att leva efter dem.

Och det är faktiskt precis det som vi i stor utsträckning erbjuds möjlighet till i Sverige. Sedan kan jag personligen tycka det är synd att alla inte uppskattar den möjligheten. Ska man ironisera innebär det också också att alla självfallet är fria att sätta upp sina egna ideal och genom att fortsätta leva efter dem berövar vi möjligheten för människor på andra platser att göra det samma. Kanske tänka en extra gång på att ekologiska alternativ inte är så tokigt?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0