Sorgens dag i Bangkok, 19 döda och ca 800 skadade enligt Bangkok Post

Idag är en sorgens dag i Bangkok. 19 personer har dött under gårdagens kravaller och över 800 har skadats enligt Bangkok Post. Redan igårkväll hedrades döda genom sång och tysta minuter vid scenen på Ratchaprasong. Många demonstranter grät öppet på gatan och stämningen var mycket dämpad. Det var således vid Phan Fa som oroligheterna var lokaliserade.

Up-date: Sorgligt nog har 21 personer nu konstaterats omkomna i oroligheterna runt demonstrationerna.

Nu känner jag att jag måste klargöra detta med områden litegrann så att min familj och vänner hemma som inte har koll på Bangkok inte blir oroliga för mig och Chris. Phan Fa/ FN högkvarteret/ Democracy Monument ligger ganska nära Khao San Road. Alltså typ 4-5 km från Chit Lom där vi bor. Backpackers på Khao San tror jag är säkra då demonstrationerna inte pågått just på dessa gator med på Tanao Road väldigt nära. Stanna på Khao San och vill du åka någonstans- ta flodbåten som avgår nedanför Soi Rambuttri. Bangkok Post säger dock att många backpackers "flyr" Khao San. Undrar hur mycket det egentligen beror på att man vill delta i ett vuxen-vattenkrig (som ju ställs in på Khao San) och hur mycket som har med den politiska situationen att göra...

Ratchaprasong är området framför Central World (där vi åt indiskt, kommer ni ihåg familjen?). Under BTS spåren finns alltså en scen. Det är denna scen eller scenen vid Phan Fa som det talas om i media. Klumpigt uttryck var det action vid scenen vid Phan Fa- inte Ratchaprasong igårkväll. Vi bor vid Chit Lom ett par hundra meter från Ratchaprasong men långt ned på Luang Suan inne på en tyst soi, nu vet ni det =)

Vid Ratchaprasong var det tusentals människor samlade men det var ingen hotfull stämning. Vi gick dit, så jag vet att det inte var det. Jag fick ingå som "press" och hamnade i fotodiket framför scenen. Observera nu att det inte var någon som helst fara för min säkerhet där, mamma =). Jag fick hur som helst se hela folkhavet framför mig och fick ett gäng bilder.

Jag kan inte annat än beklaga att situationen gått så här långt och beklaga sorgen. Nyckeln är att samtala! Jag säger också: fy fan för USA som säger att parterna måste samtala. Vilket såklart är rätt, men- Det kan ni ta och tänka på själva i Irak, Afghanistan och de andra konflikter ni har lagt er i på grund av geopolitiska intressen!


Foto: Wilda Nilsson

Kommentarer
Postat av: mamma

Nu har vi koll på geografin men....första parkett OK?

Var rädda om er

Kram

2010-04-11 @ 08:39:18
Postat av: Ferferi

Ah okej, så du bor 'permanent' i BKK? Trodde du kanske bara var där ibland! Ställde frågan i ett annat inlägg men då vet jag!

2010-04-13 @ 20:56:03
URL: http://blogg.veckorevyn.com/ferferi/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0