Tafficking och prostitution

Idag inledde jag dagen med plugg innan frukost. Det låter kanske ambitiöst men var egentligen ett tidsfördriv medan jag väntade på att vår lilla billiga kvartersrestaurang skulle öppna. Jag åt en killer Pad Thai för hela 30 baht innan jag promenerade till Villa Duang Champa igen för att plugga. Jag gillar att stitta här eftersom det är fint, lugnt och dessutom gratis internet. Perfekt helt enkelt!

Jag har läst två avsnitt i Kamala Kempadoos bok "Trafficking and Prostitution Reconsidered". Diskussioner kring trafficking tenderar alltid att blir komplicerade dels för att jag upplever det "moraliskt tabubelagt". Dessutom cirkulerar en mängd myter kring trafficking och trafficking kopplas enbart samman med sexhandel. Faktum är att trafficking förekommer inom andra områden också som tex. tvångsarbete i fabriker, rekryteringen av arbetare till amerikanska "sweatshops" och så vidare.

Till detta kommer traffickingens relation till migration och prostitution. Boken vi läser nu kommenterar fenomentet på ett kristiskt men delvis nytänkande sätt som fokuserar på mänskliga rättigheter hos illegala migranter. Idag ska jag skriva tentafrågan som består av att förklara relationen mellan migration, trafficking och prostitution och dessutom skriva en personlig reflektion över de två avsnitten jag läste imorse. Jag lär med andra ord bli kvar här länge. Jag tycker dock att det känns svårt att gripa tag i dessa ämnen och jag känner att jag inte vet tillräckligt för att göra det hela rättvisa- men man måste börja någonstans. Frågan är om det inte är från icke-insatta personer de mest nytänkande och kritiska vinklarna kan komma ifrån? Från dem som inte blivit hemmablinda eller påverkade av andras åsikter?

Det kommer bli intressant hur som helst. Jag kommer reflektera över "myten" kring hur trafficking, inom sexhandeln, i Nepal till Indien hindrar framsteg och rent ger en falsk bild av situationen. Dessutom kommer jag reflektera över de ekonomiska migranterna från Bangladesh till Indiens situation, problem och orsaker. Jag vill lägga fokus på hushållets roll och det de sociala och kulturella förväntningar som medföljer giftermål och familjebildning med fokus på kvinnan. Slutligen vill jag diskutera "återanpassningen" av personer som utsatts för trafficking med en starkt kritisk vinkel mot hur detta sker idag.

Några bilder från dagen:






Kommentarer
Postat av: Sandra

Åh, vilken god mat!

2010-01-16 @ 10:47:15
URL: http://sandraoida.blogg.se/
Postat av: Anonym

SV: Jag känner mig så ensam och ledsen. Håller du med mig om min rubrik " I am så tired to fake a smile when i just cry inside"

2010-01-16 @ 11:01:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0