Valet 2010

I år är det återigen dags för val och för mig blir det andra gången jag kan rösta. Något jag börjat reflektera över mer och mer, särskilt efter intensiva diskussioner via kommentarer med en läsare som säger det samma, är attg att svenska folket inte har någon direkt politisk koll i många fall. Det var åtminstånde så jag kände för fyra år sedan. Det tar tid att sätta sig in ordentligt och jag är långt ifrån någon expert men jag tänkte framöver göra ett försök att presentera de olika partierna och deras ståndpunkter. Dels för att klargöra för mig själv vilket parti jag ska rösta på och kanske kan jag reda ut begreppen litegrann åt er också?

Eller vet ni vad ni ska rösta på redan?

Huvudsaken är att rösta över huvudtaget! Även om du så rösta blankt. Vi har rösträtt i Sverige och kan inte låta latmasken komma emellan när det kommer till att utnyttja denna rättighet. Burma har också val i år. Ett val som med stor sannolikhet kommer innebära fusk, fejk och förtryck. Aung San Suu Kyi sitter fortfarande i husarrest trots att hon borde leda sitt parti mot seger i detta nu.

Med andra ord ta vara på möjligheten vi har och sluta klaga! Är du missnöjd- missnöjesrösta inte! Sätt dig in i de olika partiernas program och rösta på dem som bäst stämmer överens med dina åsikter. Om ett sådant parti inte finns? Blankrösta. Ta inte bara ett "missnöjesparti" på måfå!

Nåväl, jag kommer börja med de största partierna de kommande dagarna!
Förresten, har du en blogg som diskuterar internationella frågor eller politik? Hojta till, jag hittar gärna nya favoriter!


Kommentarer
Postat av: Emmeli

hejhej jätte intressant blogg:)



Snälla rösta på mig här : http://rebbsann.blogg.se/2010/january/borja-rosta-pa-manadens-blogg.html Jag är nummer 4.



Som belöning för att du röstar så lägger jag till dig på bloglovin, och skriv även en kommentar till, så kan du ha chansen till att bli länkad på min blogg:) Ha en bra dag idag!

2010-01-18 @ 05:48:45
URL: http://emmeliluu.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0