Feminisering av lönearbetet

Just nu skriver jag om feminisering av lönearbete till tentan i ekonomisk globalisering. Faktumet att allt fler kvinnor utför betalt arbete på de flesta platserna i världen är såklart glädjande. Baksidorna är dock många och då menar jag såklart inte baksidorna med att fler kvinnor arbetar vilket vi alla håller med om, inte sant? Det jag syftar på är att trots att statistiken stiger är kvinnor inom vissa sektorer kraftigt överrepresenterade. Som ni nog kan gissa er till är dessa sektorer bland annat vård och omsorg, enklare försäljning och så vidare.

Jag försöker fundera ut varför det är så och varför jag själv faller in i mallen. Lika så min familj och pojkvän. Jag har arbetat med omsorg (både djur och barn), försäljning i butik och även enklare tillverkning vilket jag klassar mitt första jobb som. Christopher har faktiskt jobbat med omsorg men även på en skrot medan jag var barnskötare. Nu lägger jag ingen värdering i själva arbetena eftersom jag vet att båda är krävande och att det krävs kunskaper för att utföra dem båda!

Mina föräldrar passar också in i statistiken med mamma inom omsorg/skola/utbildning och pappa är ingenjör. Som sagt, jag tror rent personligen att mammas jobb är mer krävande men det är intressant att se hur tydliga könsrollerna är i ens närhet.

Enligt vår kurslitteratur är de kvinnor som är chefer troligare att "chefa" över andra kvinnor. Detta stämmer även in i min familj. Tänk på era egna föräldrar? Hur många mammor är flygplanstekniker och hur många pappor jobbar i skolmatsalen?

Varför blir det så här? Och framförallt, varför faller även jag själv in i det? Hur ser ni på det?

Förresten fick jag och Chris dessa fina pennor i present av tjejen som driver vårt guesthouse, fina va? Blå kille... rosa tjej... och så var cirkeln igång igen!



Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej



Ska till Thailand om 10 dagar och tänker stanna i 35 dagar. Måste jag ha visum för att komma in landet eller så kan jag fixa det sen. Tacksam för svar

2009-12-02 @ 09:15:42
Postat av: Wilda

Svar finns i ett inlägg nu!

2009-12-02 @ 11:38:29
Postat av: Ayla

Jag trodde tjejen var den blåa :O haha vad ska man göra. Rosa & blå är väl två färger som vi associerar till kön, det kan jag leva med, däremot kan jag inte leva med att kvinnor & män inte ses som likvärda. I dagens "moderna" samhälle.

2010-03-16 @ 17:06:53
URL: http://aayla.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0