Tips: Rakpermanenta håret

Hemligheten bakom många thaitjejers skinande blanka hår är inte en plattång. Hemligheten är att rakpermanenta håret. Detta är omåttligt populärt här i Thailand och frisören jag gick till i Bangkok rekommenderade det. Runt Siam Square kostar det 800 baht och uppåt. I Chiang Mai däremot visade Rak mig vägen till en "Barber School" eller en frisörskola helt enkelt. För 200 baht får du samma behandling fast av en elev strängt övervakad av läraren. Jag fick ge 400 baht eftersom mitt ostyriga hår behövde en dubbel behandling. Detta ska hålla i ca 6 månader till ett år. Vi får se hur länge det håller för mig.

Växer ditt hår snabbt behöver man göra behandlingen oftare eftersom håret som växer ut naturligtvis inte är platt =)

Mitt hår bakifrån efter behandlingen. Det såg ut som skit innan så detta är en extrem förbättring =)


Kommentarer
Postat av: Caroline

snygg det blev!

2010-01-26 @ 11:16:46
URL: http://carolinenorling.blogg.se/
Postat av: Camilla

Fint det blev! Chiang Mai måste vara din stad nu, kan du alla gränder och kaféer ännu? Puss!

2010-01-26 @ 12:33:19
Postat av: Helena

Jag vill känna!! :D

2010-01-26 @ 23:22:12
Postat av: Martina Berggren

Åh, vad fint! Skulle också vilja göra nått sånt där, hur mycket är 400 Bath i Svenska pengar, eller 200 s0m du fick det hela för?

2010-01-30 @ 10:44:00
URL: http://existbyvisions.blogg.se/
Postat av: Elisabeth

På Kammakargatan 8 i Stockholm finns det en butik som heter Tajmahal som förutom utländska livsmedel även säljer schampon, balsam, inpackningar etc för afro/latino/europeiska självlockar. De säljer även gördetsjälv-kit med rakpermanent. De har en hel rad med märken att välja på. Själv använder jag rakpermanent av märket Dark & Lovely men det finns andra permanenter också. De kostar cirka 70 kr per kit. Viktigt när det är gjort att man följer upp med shampo, balsam mm som är gjort för afrohår eller för rakpermannentade afrohår. Det är viktigt för använder man sitt "gamla" shampo så förstör man permanenten direkt. Sköter man det rätt efteråt så håller det upp till cirka 6 månader beror på hur fort håret växer. OBS! följ bruksanvisningen och låt det inte verka för länge annars kan man bränna sönder håret. Jag lät det verka i 20 minuter när jag var yngre men beroende på att håret ändrar struktur när man åldras (är 49 år) så räcker det nu med 10 minuter för ett bra resultat.

2010-08-22 @ 18:35:07
Postat av: Wilda

Tack för tipset Elisabeth!

2010-08-26 @ 18:10:36
URL: http://wilda.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0