Svar på frågorna från frågestunden!

Det blev ett gäng frågor!
Har ni fler, kommentera så svarar jag efter hand =)


Hur länge har du vart i Thailand?

Svar: Denna omgång har jag varit har sen 19 september 2009. Således över 6 månader! Jag har varit här som backpacker ett antal gånger innan det dessutom.

Har du bott i många olika länder?
Svar: Jag har bara ”bott” i två. Sverige och Thailand. Däremot har jag rest i ett gäng länder som Indien, Nepal, Filippinerna, Laos och så vidare. Drömmer om att bo i Frankrike och plugga franska- kanske blir det av redan till hösten!

Om ja; vilken var din favorit?
Svar: Att bo i en längre tid, då vinner Sverige med hästlängder!

Hur får du tag i kurslitteraturen där borta, är allt på nätet eller handlade du med dig böcker från Sverige?
Svar: Jag tog med mig hela höstterminens lass när jag flyttade hit. Sedan kom min familj hit på semester över jul och då plockade de med sig böckerna jag beställt via internetboklådor. Hade de inte kommit hade jag fått betala för DHL eller chansa på att vanliga posten letar sig fram! Sedan finns flera böcker som e- böcker. Både via skolan och vanliga biblioteket.

Min fråga är mest vad gör du i thailand?
Svar: Jag läser på distans från Högskolan på Gotland. Kursen heter samhällsgeografi och finns uppdelat i A, B, C, D kurser. Jag läste A under hösten så nu är det kurs B jag håller på med!Förutom plugget hinner jag frilansa som fotograf/skribent, jogga, hänga med kompisar, gå på bio- ni vet, det vanliga livet fast med lite extra chili!

Seriöst, hur har du fått boende och så? får du csn? och hur klarar du dig med pengar där nere?
Svar: Seriöst alltså (höhö) CSN räcker faktiskt riktigt långt. Jag tog lån under hösten och har kvar både av de pengarna. Sen jobbar jag och sliter som ett djur när jag väl är i Sverige. I somras hade jag två jobb parallellt förutom frilansandet! Inget kommer gratis, serru.

Vad spännande att du bor i thailand förresten, hur länge stannar du där?
Svar: Jag har min hemresa sista april så det är inte så långt kvar nu...

Det är så konstigt, kan aldrig kommentera på dina äldre inlägg. Men ville kommentera på inlägget om Nepal. Har hört att vissa vandrar i bergen där men aldrig själv varit sugen. Kanske för att jag inte är en friluftsmänniska, men nu har jag börjat undra hmm... kanske? Hur funkar det med någon som jag som aldrig sportar?
Svar: Nepal är ett fantastiskt land och du kan absolut åka dit utan att vara supervältränad. Det finns trekkar som är allt från en dag upp till flera veckor. Gå upp på kullen utanför Kathmandu eller bestig Mount Everest. Nepal har något för alla! Åk dit säger jag bara!

Det där med kommentarerna alltså… vet inte om fler har det problemet? Antar blogg.se är rätt överbelastat ibland?

Otroligt fina headers du gör, tar du betalt för att göra dessa?
Svar: Tack så mycket! Jag tar 75 spänn för en header, och då blir den sjukt fin! Vet du inte hur man lägger in den osv fixar jag det med =) Kommentera eller maila helst [email protected] så fixar vi biffen!

Vad gör du i Thailand då? pluggar du eller glider du bara runt och har det bra?
Svar: Jag har ingen tid till att glida, hehe. Har redan rest runt och backpackat så nu pluggar jag!

När du åkte till Thailand, åkte du själv eller hade du någon kompis eller kanske träffade en resekamrat på nätet som du åkte med?
Svar: Jag åkte hit med min pojkvän som jag fortfarande bor med och så vidare. Det är såklart enklare att åka tillsammans men det hela var min idé och om han inte hade velat åka hade jag åkt själv. Man träffar många nya vänner här om man bara anstränger sig lite. Via Couchsurfing hittar man nytt folk superlätt. Det blir såklart billigare att resa ihop när man tänker på boendekostnaden men samtidigt är det inte så dyrt här som i Sverige. Är du själv räcker kanske ett litet rum utan kök osv. I Chiang Mai hittar du sådana för 3000 baht (inte ens 650 kr) per månad om du hyr i mer än tre månader. Man får leta lite för att hitta en fräsch de billigare har såklart lägre standard men det går!

Hur gör du med ekonomin, har du sparat ihop pengar eller lever du på csn-bidrag och lån?
Svar: det är en blandning av alla tre, men när väl flyget är betalt och du hittat en billig lägenhet då klarar man sig fint på bara bidraget!

Hur kommer det sig att du valt att bo i Chiang Mai?
Svar: Lite av en slump. Bodde i Bangkok i två månader men det är betydligt dyrare att bo där. Ville testa runt lite och hamnade tillsist här! (mer svar på denna fråga kommer i min intervju med www.pickpack.se så skriv upp er på deras nyhetsbrev!)

Och hur tar man sig runt om man inte vill hyra moppe (hört att det är farligt och jag har ju aldrig kört förut)... Läste att du cyklar, låter som ett bra alternativ, om än lite svettigt kanske *hihi*
Svar: I Chiang Mai är moppe det smidigaste och man kan alltid lära sig men visst är trafiken galen! Cyklingen är minst sagt svettig men funkar på kortare avstånd. Promenad funkar men stan är inte gjort att gå i… saknas trottoarer, det är hål i den som finns, folk parkerar på den eller öppar affärer på dem. De är inte ”tillgängliga” helt enkelt, hehe. Det finns ”mass- taxis” och tuk tukar att tillgå dessutom. I Chiang Mai kan man ”inom” ett område som t.ex. Old Town promenera. Det löser sig!

I Bangkok är det bättre för där finns kollektivtrafik med tunnelbana, skytrain, bussar och dessutom riktiga taxis med taxameter. Billig och bekvämt! Sen finns moppetaxi som komplement!

Hur fungerar det med internet om man känner för att sitta "hemma" och surfa? Har hört att det är väldigt osäkert med internetuppkoppling.
Svar: I Thailand är internetuppkopplingen helt klart tillräckligt bra! Går segt med flash, webbTV och andra tröga sidor dock. Sedan hackar det och grejar ibland också, det beror på vilken anslutning du har! Fast, bara för att jag skrev detta är mitt internet dött... tydligen har inte ägaren till studion betalat avgiften på 6 månader... även om vi gett pengar för denna månad. Suck! Nu tjuvsurfar jag på nån annans wifi...

Hur bor du? Lägenhet, bungalow?

Svar: Just nu har jag en studio ihop med min kille. Hade en större lägenhet i Bangkok och har bott på vandrarhem däremellan. Finns många olika alternativ!

Har du tips på någon som är intresserad av att plugga i Thailand i höst, eller du kanske känner många som pluggar där redan? Vore kul att komma i kontakt och kanske hitta någon som man passar ihop med och kan dela boende med, det vore ju största lyckan :D
Svar: Mitt tips är att bli medlem på www.backpacking.se och www.resdagboken.se där efterlyses ofta res och boendekompisar. Lägg ut en egen annons, Thailand är poppis och ett bra val för sig som reser själv. Att hitta nån som vill läsa på distans i typ Mongoliet är nog lite knepigare =)

Sen så undrar jag vad du är intresserad av att plugga vidare med efter kursen du läser nu?
Svar: Jag har planer på att studera franska i Frankrike. Sedan kommer jag gå vidare med C kursen och kanske D också. Därefter vill jag läsa något om Fred och konfliktvetenskap, utvecklingsfrågor och dessutom lite projektledning och ledarskap. Jag vill också läsa hindi eller urdu (språk som talas ibland annat Indien) och kanske indologi. Jag vill fördjupa mig inom både Asien och Afrika. Tibet, Burma, Nepal, Laos och Indien är väldigt intressanta områden tycker jag just nu!

I sommar ska jag åka till thailand igen, varit där kanske 5 gånger innan. Denna gång är det dock annorlunda, nu har vi nämligen gjort alla de vanliga turistsakerna.
så jag ber dig om en tjänst. berätta, vad borde vi göra? vad kan man göra i thailand som är bra och billigt. typ frisörsalonger osv. främst bankok, pataya, chaing mai, koh samui.
Svar: Pattaya har jag ingen erfarenhet av utan vet bara att det även bland mina thailändska kompisar är känt som ett centrum för prostitution. Koh Samui har jag heller ingen koll på eftersom jag brukar vara på Koh Phangan eller Ko Tao. Men tipset är väl att ta båten över till Koh Phangan hur som helst.

Jag har skrivit en guide om Koh Phangan här: http://www.backpacking.se/ReadArticle.asp?ArticleId=1435&SubMenu=2

Bangkok däremot älskar jag! Det finns allt. Konstmuseum, shopping, caféer och restauranger. Svårt att veta vad ni gjort exakt men jag tycker det är grym att åka på floden, inte hyra en båt utan ta den vanliga färjan. Från Saphan Taksin kostar det inte ens 20 baht att åka hela vägen till Khao San Road – området. Lumphini park är också grymt att strosa runt i. Ju tidigare desto bättre, då kan du se tanter träna thai chi och annat. Spana efter jättevaranerna också! I Silom finns ett café som heter Ubuntu (på Saladeang Road) som är perfekt att sitta och plugga på eller bara ta en kaffe.

Bäst är ändå att åka runt med sky trainet och hoppa av här jag var. När det kommer till shopping är Central World störst (vi snackar 10 gånger NKs storlek minst) och där finns Forever 21 (XXI) och bokhandeln B2S. Finaste Starbucks finns i Chit Lom på Luang Suan Road (en bit ned, alltså inte fiket under Central, som inte är samma som central world shoppingcentret). Bästa bion finns i Siam Paragon som är ett lyxshoppingcentrum med äkta märkeskläder som typ Gucci osv. Översta våningen! Du kan ta ultra lyx bio och få en egen säng att ligga i. På MBK är det billigare (70 baht) men utbudet på filmer är inte lika bra tycker jag. 


Kommentarer
Postat av: P&S

Hittade in i din blogg nu, låter som ett riktigt händelserikt och roligt liv, men förstått att du jobbar och sliter för att få det också! :)

2010-03-20 @ 13:25:38
URL: http://eahunddagis.blogg.se/
Postat av: Lisa

Vad kul att veta lite mer om dig! Har inte haft mycket Internettid den senaste veckan sa jag hade helt missat fragestunden. Spännande att det kanske blir Frankrike i höst!



2010-03-21 @ 13:45:07
URL: http://parislisa.blogg.se/
Postat av: Alexandra, KAKHUSET ♥

Vilka roliga frågor och fina svar! ♥

2010-03-22 @ 08:06:50
URL: http://www.kakhusets.se
Postat av: Ellinor

Jag fastnar mest vid dina tankar och funderingar kring Frankrike. Har du tänkt vilken del du skulle flytta till om det blir av?

Jag ska börja plugga i Paris nu i höst och skulle mer än gärna behöva en budsförvant i staden :)

Kram

2010-03-24 @ 18:09:48
URL: http://ellinorsworld.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0